Showing posts with label luahan perasaan. Show all posts
Showing posts with label luahan perasaan. Show all posts

Sunday, May 25, 2014

Saya jarang....

Saya jarang mahu bercerita mengenai usaha TTC kami...As sume org tau, kami PJJ...Malah dr pun kata, kalo PJJ nie mmg susah ckit...Macam kes lain lah ckit..Katanya...Plus, it's a luck...Rezeki orang lain2...Nak susah hati pun kdg2 sahaja...Kalau dilayan hati rawan, sape nak tlg pujuk...Makanya, positif kan diri sahaja lah....
 
 
Kadang2 kami biasa2 sahaja...Tapi orang lain yang lebih sibuk akan kami...Biarlah...Sume orang akan cuba utk memahami, tp tak sume org yg memahami...Bak kata pepatah, berat mata memandang, berat lagi bahu memikul...Orang bleh kesian....Tapi yang nak senyum depan orang bila orang tanya adalah saya...Nak buat macam mana....Senyum sajo lah....
 
Saya biasa dapat macam2 soalan orang tanya.....Tapi baru2 nie ada orang tanya,
 
"Akak xde anak lagi ke?Merancang?"
 
Nak suka pun ada...Ha3....Last2 ku katakan...
 
Nak rancang apenye adik...Xde rezeki lg...Lagipun...Akak dah tua....Hehehehe...
 
Dalam hati aku berkata, semoga awak xmengalami nasib mcm akak....Dan semoga orang xkan tanya awak soklan2 gitu once awak kawen nanti....
 
Kdg2 org anggap soklan begitu biasa2 saja...Tapi kdg2 hati kecil kami nie terusik jugak....Tapi xmengapa...Sekejap saja...Biasa lah tu....Nak buat mcm mana...Kalo xnak org tanya, kena p dok gua sorg2 lah....He3...
 
 
 


Wednesday, October 9, 2013

Perubahan

 
Manusia perlukan perubahan...
 
Kenapa?
 
 Kerana perubahan itu baik...
 
Supaya kita dapat belajar banyak benda baru..
Malah boleh menjadikan kita lebih baik..
 
So, why don't we change ourselves and things around us...
 
For me personally, I need changes..
I want changes..
 
Sometimes...when we were too comfort with a place or situation, it will destroy us..
I don't want to be like that..
 
I want changes..
 
Allah..please grant all my dua....
 
 

Tuesday, October 8, 2013

Tak pasti bagaimana

 
Saya sering mengalami keadaan di mana tak pasti bagaimana mahu bertindak balas..Selalu macam tu..Speechless..Tak tau lah orang lain mcm mana..Tapi saya selalu macam tu..
 
Manusia..Biasa lah mungkin ada harinya mood baik....Mungkin moody..Kita tak tau..Jadi kadang2 tindak balasnya pun berbeza lah..
 
Sebagai contoh..Saya pernah ditanya bape bln sy mengandung...Wlupun dlm hati mmg itulah doa sy sehari2...Tp sedikit terusik di hati...

Ligat memikir apakah jawapan yang patut diberi...Akhirnya saya hanya kata..

SAYA ANGGAP ITU SATU DOA

Padat dan ringkas rasanya...Alhamdulillah...Saya lebih tenang..Malah saya gembira...

💑


 

Monday, October 7, 2013

I Love You

 
Thanks for everything hubby..
Thanks for having me in your life..
Thanks for all the patience, the kindness, and the most important thing, the LOVE..
 
I luv U
 
Yes!!!
 
You..
 
MFY
 

Thursday, June 13, 2013

Kadang-kadang ku rasa

Kadang-kadang ku rasa ingin berlari...
Kadang-kadang ku rasa ingin pergi jauh...
Kadang-kadang ku rasa ingin menjerit sepuasnya...
Kadang-kadang ku rasa sunyi dalam hati..
Kadang-kadang ku rasa dunia ini gelap...
Kadang-kadang ku rasa tiada apa yang menarik....


Tapi...


Jika berlari mahu ke mana...
Jika menjerit ape yg akan di dengar...
Jika sunyi di mana mahu di cari kebisingannya...
Jika gelap, di mana mahu di cari cahayanya...
Jika tidak menarik, di mana mahu di cari tarikannya...


Akhirnya...

Hanya satu yg ku pilih..

Menangis dan menyendiri...
Kerna itu tidak menyakiti sesiapa...
Kerna itu bisa buat aku puas...

Bagaimanapun aku berusaha, sakit dan peritnya masih ada...
Benar...Hanya yg merasa dan mengalami sahaja faham...


Friday, April 19, 2013

Start over again

I've stopped this activity two years ago...What is it?

It's jogging...

I stopped cause I'm afraid I might be pregnant and jogging may lead to miscarriage...So, since nothing happend in this two years after marriage, I think it's about time to start over again..

Plus, hubby said..."I've never forbid you from jog, honey". Thanks dear.

So, let's jog guys...

I do believe, kun fa ya kun

*Ada, ada lah...Kalo xde, nak buat mcm mana...Bukan kuasa kita *

Saturday, March 16, 2013

Buah hati baru

Saya dah ada buah hati baru....Buah hati saya nie kalo x dicium sehari xlengkap lah nampaknya....Kalo masuk bilik, sure akan ada bau yg ditinggal kan buah hati nie...Buat saya teringat2 jerk kat dia....

Alahai sayang mummy...Lubna Al-Hafiyya...





Baby comel mama ida n baba zepi...


Wednesday, January 30, 2013

Saya mencuba dan masih mencuba...

Saya sedang mencuba...Masih mencuba dan akan terus mencuba...

Mencuba untuk jd lebih baik...Lebih baik dari sebelum ini...Lebih baik dari hari semalam...

Tapi, saya manusia biasa...Banyak kekhilafan...Maafkan saya andai saya tidak sempurna....Maafkan saya andai saya lukakan anda...Walau siapa pun anda....Anda bermakna buat saya...

Saya masih mencuba...

Bantu hambamu Ya Allah...Amin Ya Rabb...

Saturday, January 19, 2013

Wajah Baru

Nampaknya blog dah berwajah baru...Nak tukar selera setelah lama berwarna pink...Maka kita tukar lah...Dengan harapan berwajah baru, makin rajin nak update...Ngeh3...(Salah satu azam tahun baru :)) Wajah baru blog kali nie lebih clean and simple rasanya...Tak nak dah serabut2...Ibarat kain putih....Nak boh (letak) corak ape pun xpe lah...Ikot sedap sendiri....

Cuma ada personal touch kat atas tu...My beautiful picture collage...Those represent my love ones, my hope and also my dreams....Semoga semuanya tercapai...In sha Allah...Amin Ya Rabb...One day...1 ari nanti Allah akan tunaikan impian2 saya...Dengan usaha saya pastinya... 

Doakan saya :)

Thursday, November 29, 2012

Bila jatuh terduduk

Bila kita tengok orang sedih, kita secara akan automatik nak pegi tenangkan org tu kan....If kita kenal orang tu lah kan....Mesti punya lah...except kalo ati keras macam batu...Lumrah manusia...nak bantu orang lain....

Saya sering mengalami saat kecewa hingga jatuh terduduk....jatuh yg buatkan rasa nak bangun tu tak boleh...maka di saat itulah, Allah dtgkan org2 yg sy syg yg akan dtg utk menangis bersama, menggapai tangan, menarik tangan supaya saya bangun...Syukur...Masih ada yg syg...Terima kasih...

Kemudian bermulalah aktiviti saling menenangkan...Ye...Itulah yg sering terjadi...Betapa saya menghargai...Tapi percayalah, yang jatuhnya adalah diri kita...Yang perlu bangunnya adalah diri kita...Orang lain hanya boleh beri nasihat, bagi sokongan...Bagi support....Tapi yang perlu menggagahkan diri adalah diri kita sendiri...

Kita lah yang perlu berkata pada diri sendiri, aku kena bangun, aku kena kuat....Diri sendiri...Tak de orang lain....Orang lain mmg faham...Tapi xde org yg betul2 faham kecuali diri kita sendiri...

Maka, tiap2 ari saya kena muhasabah diri kita sendiri...Ini lah yang perlu sy ckp pd dr sy bila sy terfikir...

MENGAPA PERMOHONAN PERTUKARAN SAYA BELUM DI LULUSKAN?
Allah nak saya bantu anak2 murid di pedalaman
Allah nak pastikan sy bersedia ajar budak di bandar
Allah nak bagi sy extra income
Allah nak bg sy pengalaman lg lama ajar di pedalaman
Allah nak sy rasa rindu apb dok jauh2 dr suami sy
Allah nak uji hubungan kami suami isteri apb dok jauh
Allah nak saya terus bersama sahabat2 sy di SKUT

MENGAPA SAYA BELUM DIKURNIAKAN ANAK?
Xde rezeki lagi
Saya belum bersedia
Ilmu saya utk mendidik belum cukup
Saya mungkin belum layak utk jd ibu
Saya belum mampu dr segi mental dan kewangan mungkin
Saya masih perlu byk belajar tentang semua benda
Allah nak uji tahap kesabaran saya

Memang itulah yg sy sering fikirkan...Ape pun org nak kata saya terima...Sbb yg perlu kuatkan diri adalah saya...Saya yg stress...Bkn org lain...Org lain hanya boleh tgk, kesian, ngan support je....Tapi xdeorg bleh paham sy seperti mana sy paham diri sy sendiri...Saya je bleh tenangkan hati saya sendiri....Macam2 cara saya buat...Allah je tau...Biarlah orang nak kata ape...Kita memang xleh tutup mulut orang..bkn sume orag faham situasi kita...Masing2 ada masalah..Masing2 ada cr sendiri utk kuatkan diri...jadi, biarlah...Allah kan ada...Allah Maha Mendengar....mengadu sahajalah padaNya....


Saturday, October 6, 2012

Bila bercakap...

Rasanya sume org kat dunia nie bercakap..Kecuali bg mereka yg istimewa, yg Allah beri dugaan dgn tidak membenarkan mereka untuk bercakap...Pastinya Allah begitu sygkan mereka sehingga diuji sedemikian rupa...

Berbalik kepada soal bercakap tadi, kita bercakap pelbagai perkara setiap hari...Politik, pakaian, shoping, gajet terbaru, kerja etc...Malah kita bercakap xkira tempat, xkira dgn siapa...Mungkin dari awal pagi sampai lah nak tido...

Kita memang bleh bercakap, tapi..................Ada banyak perkara kita kena tengok dl sblm bercakap...

1. Dengan sapa kita bercakap, kalo cakap ngan org lebih tua...Xkan nak ckp aku-ko kot kan...

2. Isu ape yg kita bincangkan....Kena kenalpasti gak...Sebab kdg2, isu yg kita bincangkan mayb sgtlah sensitif pada org tersebut....Jadi kenalpasti dgn sapa kita bercakap...Kalo dgn budak2, kena bercakap topik yg dia suka.

3. Intonasi bagaimana kita nak guna..Xkan nak menjerit plak kan....

Jadi, fikirlah sebelum bercakap...Cakap perkara sia2 pun xdpt ape2....

p/s : Be sensitive guys...Kadang2 memang kita nampak org tu tersenyum....Tapi gelora dlm hati sape yg tau...

Tuesday, July 17, 2012

1001

Pernah tak anda rasa macam nie...

Tak nak cakap ngan sape2
Tak rasa gembira
Rasa nak menangis sahaja
Rasa dunia anda membosankan
Rasa semua orang tak sayang anda
Rasa tak diperlukan
(walaupun tidak ada apa yang berlaku disekeliling)

Itulah yang saya rasa
It's so bad, right...

Tapi saya berusaha untuk tidak berasa sebegitu
Setiap hari saya yakinkan diri saya dengan berkata

Dunia ko ceria dan penuh warna, Yana....Lihatlah !!!!!
Semua orang sayangkan ko, Yana especially suamimu dan ibubapamu...
Suami ko dan keluarga perlukan ko, Yana....

Maka...

Dapatlah saya jalani hari demi hari...
Walaupun dengan penuh kepayahan dan 1001 ayat yang saya perlu cakap pada diri sendiri...

Kalau itu yang saya perlu buat untuk kuatkan hati dan diri saya, maka itulah yang saya akan buat...

Minutes by minutes..
Hours by hours..
Day by day...
Week by week...
Months by months...
Years by years....

Kerana apa...

Kerana SAYA TERPAKSA....