Saturday, May 5, 2012

Bila habitatnya di ambil



Saya baru selesai solat...tetiba dgr housemate sy (R nama sebenar) berkomunikasi ngan cikgu lelaki yg dok sebelah bilik kitorg (L nama sebenar) ...

L : Aku nampak ular lah R..
R : Ye ke? Mana?

L pun kemudian pergi nak halau ular tersebut...tapi malangnya ular tu masuk asrama budak perempuan...nasib baik bebdk xde...kalo ada....xtau lah ape jd...Nauzubillah....

L dan R pun kemudian bawak lah segala kayu nak cari Ular tu dlm asrama...Saya nie pulak mmg penggeli..Pntg nampak ular, automatik bulu roma mencacak naik, lemah lutut kaki...Jd sy mmg xkuar, duduk je dlm bilik buat keras...Mula dah fikir bukan2, mcm mana kalo tetiba masuk dlm bilik nie...Nak lari mana...Semua saya fikir...

Tetiba dalam dok dgr R & L nie mencari ular tu kat asrama, tetiba ada org ketuk pintu bilik...

Org tu : Ada asap, ada asap, ape yg terbakar?
Sy : Hah?ape yg terbakar?

Saya capai tudung, terus kuar...Sempat pndg kat dapur, takot2 xtutup api pas masak td...Rupa2nya pekerja pembinaan yg tgh wat sekolah baru kitorg dtg ketuk pintu...saya dok tgk kat atas atap...kot2 ada terbakar ke ape...hu3...tgk2 xde...

Kemudian L& R dtg..

L : nape?
Sy : xtau...ada asap...xtau ape yg terbakar...

L trs pegi off main suis blok kitorg tu...takot ada kipas or lampu yg terbakar dlm bilik dia...then c L bukak pintu bilik dia...fushhhh...berasap penuh....xtau ape yg terbakar...xde ape2 yg kuarkan api...then c L on semula suis...kipas molek, tv molek...tgk2 rupanya...

L terlupa nak tutup api dapur...rupanya dia tgh memasak td...terkejut tgk ke Ular trs dia kuar nak g halau...dia lupa nak tutup daging goreng dia...cian ke L....xdpt makan daging goreng...rentung dek tengok ke Ular...

Then, L dgn bantuan sorg jaga sekolah, Ayah Chik yg sy panggil meneruskan usaha diorg mencari ular tersebut dan membunuhnya...siap suruh R cari buluh...alhamdulillah...setelah bertungkus lumus lebih kurg 20 minit, ular tersebut telah berjaya di bunuh...sy xdpt nak bayangkan macam mana keadaan kalo sy berdepan ngan haiwan tersebut...Nauzubillah...Ya Allah...Lindungi lah aku...

Saya rasakan, Ular skrg byk kat area sekolah kitorg sbb construction yg tgh dibuat..Habitat dah diambil,...Ia xde tempat nak pergi...So dtg lah ke tempat manusia plak...

Tapi yang pasti, alhamdulillah...Allah lindungi kami hari ini...

Terima kasih kepada L yang telah bersusah payah membunuh ular tersebut walaupun daging goreng nye telah terkubur...hu3...Terima kasih juga kepada Ayah Chik...

........................(-_-).......................

No comments:

Post a Comment